سایت مهندسی معدن

 
 
نویسنده : MiningGroup - ساعت ۱۱:۱۳ ‎ب.ظ روز ۱۳۸۳/٧/٢۸
 

سلام دوستان . امروز ادامه مصاحبه با آقای دکتر فرزانگان رو بهتون تقديم می کنيم . اميدوارم خوشتون بياد .

 

به نظر شما، وضعیت امکانات مورد نیاز برای دانشجویان این رشته چگونه است؟

 

در خصوص امکانات فعلی گروه معدن کاستی‌های زیادی به چشم می‌خورد که با توجه به قدمت کوتاهی که این رشته در دانشگاه کاشان دارد طبیعی است.  بدون شک وضعیت ما با گروههای معدن در دانشگاههای تهران یا سایر جاها که سابقه چندین ده ساله دارند قابل مقایسه نیست، ولی به نظر می‌رسد تا حدودی به صورت مقطعی در برآورده ساختن نیازهای اصلی گروه موفق بوده‌ایم.  برنامه‌ریزیهایی در خصوص تجهیز آزمایشگاههای مختلف از جمله اشعه ایکس و کانی‌شناسی و سنگ‌شناسی و کانه‌آرایی انجام گرفته است که امیدواریم با حمایت مسئولین دانشگاه این برنامه‌ریزی‌ها محقق شده و در آینده‌ نه چندان دور این آزمایشگاهها به طور مطلوبی تاسیس و راه‌اندازی گردند.

 

 

آینده معدن را در ایران و جهان چگونه می‌بینید؟

 

کشورها از نظر وجود منابع کانی اقتصادی و در نتیجه صنایع معدنی مرتبط با آنها در سطوح متفاوتی قرار دارند.  خوشبختانه در کشور ما صرفنظر از منابع سرشار نفت و گاز، ذخایر اقتصادی فلزاتی مانند مس، آهن، سرب و روی و اخیرا طلا و همچنین ذخایر اقتصادی کانیهای غیر فلزی مانند سنگ‌های ساختمانی، سیلیس و انواع رسها نیز وجود دارد که طبیعتاً به ایجاد و رشد صنایع معدنی در کشور بسیار کمک می‌کنند.  برخی از کشورها مثل آمریکا،‌کانادا و استرالیا پیشرفت صنعتی خود را تا حد زیادی مرهون بخش معدن هستند و فعالیتهای معدنی در این کشورها بسیار زیاد و پر اهمیت است.  بی تردید با توجه به اینکه معادن منابع غیر تجدید شونده هستند روزی تمامی ذخایر معدنی به دلیل استخراج و بهره‌برداری به اتمام خواهند رسید ولی تا آن روز فکر می‌کنم هنوز بسیار فاصله داریم.  همچنین مهندسان معدن در کشورهای پیشرفته به طور جدی به بهره‌برداری از ذخایر سایر کرات می‌اندیشند و از هم اکنون برای آن برنامه‌ریزی می‌کنند!  با اتمام بهره‌برداری از معادن نسبتاً پر عیار فعلی و معادن سطحی و زیرزمینی که استخراج و فرآوری آنها ساده است،  بتدریج بهره‌برداری از ذخایر جدید مشکلتر و پیچیده‌تر آغاز می‌شود که مستلزم فناوریهای جدیدتر و اقتصادی‌تر نیز خواهند بود.  بنابر این آینده معدنکاری و مهندسی معدن در جهان همچون گذشته روندی رو به پیشرفت خواهد داشت..

 

 

توصیه شما به دانشجویان این رشته چیست؟

 

با علاقه و انگیزه درس بخوانید و سعی کنید به دور از عوامل بازدارنده و حاشیه‌ای (مانند دیدگاههای عامیانه‌ای که متاسفانه در مورد رشته معدن وجود دارد و موجب دلسردی در برخی از دانشجویان جدید الورود به این رشته می‌گردد) بیش از پیش نسبت به رشته تحصیلی خود آگاهی پیدا کنید و از فرصتهای طلایی که در هنگام دانشجویی و پس از آن جهت ادامه تحصیل یا اشتغال برایتان پیش می‌آید حداکثر استفاده را بکنید.  برای اینکه بتوانید در هنگام تحصیل و پس از آن موفق شوید توصیه من این است که برنامه ریزی درسی مشخص داشته باشید و همزمان با گذراندن دروس رشته تحصیلی خود،‌ به صورت پیوسته تلاش کنید به زبان انگلیسی به عنوان زبان اصلی علم در دنیای امروز و کلید ورود به شبکه جهانی اطلاعات تسلط پیدا کنید و همچنین مهارتهای لازم جهت استفاده موثر و سریع از کامپیوتر را کسب کنید.

 

 

و در آخر،‌ ناگفته‌ای اگر مانده ...؟

 

در پایان اجازه می‌خواهم این را به شما دانشجویان عزیز بگویم که نه رشته تحصیلی، نه گرایش و نه دانشگاه هیچکدام اهمیت ندارند، آن چیزی که ارزش دارد تلاش برای زندگی سعادتمندانه توام با سربلندی و افتخار است.  برای همگی شما آرزوی سلامتی، تندرستی و موفقیت می‌کنم.

  • ما هم برای آقای دکتر فرزانگان ، آرزوی موفقيت روز افزون می نماييم .

 
comment نظرات ()
 
 
مصاحبه
نویسنده : MiningGroup - ساعت ۱:٤٧ ‎ب.ظ روز ۱۳۸۳/٧/٢٥
 

       

و اين بار به سراغ يکی از اساتيد توانا و مجرب گروه معدن دانشگاه کاشان رفتيم . آقای دکتر اکبر فرزانگان حدود 5 سالی ست که در دانشگاه کاشان ، مشغول به تدريس هستند . وقتی به سراغشان رفتيم ، با روی باز ما را پذيرفتند و قبول کردند تا تجربياتشان را در اختيارمان بگذارند . از لطف و همکاری ايشان بسيار سپاسگزاريم .

اين مصاحبه طی دو بخش تقديم شما عزيزان می شود .

                                                                                                             

 

 

لطفاً ابتدا بیوگرافی خود را شرح دهید:

 

در سال ۱۳۳۹ در تهران متولد شدم.  در سال ۱۳۵۸ موفق به اخذ دیپلم در رشته ریاضی و فیزیک شدم و در همان سال پس از شرکت در آزمون سراسری، در رشته مهندسی استخراج دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلی تکنیک تهران) پذیرفته شدم.  با پیش آمدن موضوع انقلاب فرهنگی و تعطیلی دانشگاهها و پس از آن وقوع جنگ تحمیلی در شهریور ماه ۱۳۵۹، تصمیم به انجام خدمت سربازی گرفتم و به همین دلیل تقاضای انصراف از تحصیل به آموزش دانشگاه دادم.  پس از موافقت دانشگاه با این تقاضا، در آذر ماه سال ۱۳۵۹ وارد ارتش شدم.  پس از طی دوره آموزشی، به مدت بیست و یک ماه در جبهه خدمت کردم و در عملیاتهای بزرگی همچون فتح المبین، بیت المقدس، رمضان و محرم شرکت کردم.  پس از اتمام خدمت در آذر ماه ۱۳۶۱ و دستورالعمل دانشگاهها در خصوص اجازه ادامه تحصیل آن دسته از دانشجویان انصرافی که خدمت خود را در جبهه گذرانده بودند، در رشته خود یعنی مهندسی استخراج معدن ادامه تحصیل دادم و در سال ۱۳۶۵ موفق به اتمام دوره کارشناسی گردیدم.  سپس به مدت یک سال با شرکت صنایع کاشی اصفهان همکاری رسمی داشتم و تجربه‌های عملی بسیار با ارزشی را در زمینه‌‌های اکتشاف و استخراج تالک (در معدن تالک تیدار) و همچنین طراحی معادن روباز غیر فلزی اندوختم.  با راه‌اندازی مقطع کارشناسی ارشد مهندسی معدن دانشگاه صنعتی امیرکبیر‌ در سال ۱۳۶۶، در اولین دوره پذیرفته شدم و در سال ۱۳۶۹ موفق به اخذ مدرک کارشناسی ارشد گردیدم.  با اعطای بورس تحصیلی از طرف وزارت علوم و اخذ پذیرش از دانشگاه مک گیل، در سال ۱۳۷۱ به کشور کانادا اعزام شدم و پس از اتمام مقطع دکترای تخصصی در زمینه فرآوری مواد معدنی در سال ۱۳۷۷ به ایران بازگشتم.  از مهر ماه ۱۳۷۸ تا به امروز نیز با دانشگاه کاشان همکاری داشته و مشغول انجام تعهد خدمت خود می‌باشم.

 

 

در چه سالی و از کدام دانشگاه فارغ التحصیل شدید؟

 

همانطور که قبلاً نیز اشاره شد در سالهای ۱۳۶۵ و ۱۳۶۹ تحصیل در دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد را در دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلی‌تکنیک تهران) به اتمام رساندم.  در سال ۱۳۷۷ نیز دوره دکترای خود را در دانشگاه مک گیل کانادا تمام کرده‌ام.

 

 

چرا رشته معدن را برای تحصیل انتخاب کردید؟

 

طرح این سوال با توجه به اینکه در کشور ما شغل افراد و زندگی آنان پس از طی دبیرستان با واقعیتی به نام کنکور عجین شده است چندان صحیح نیست.  این سوال شاید در بعضی از کشورهای پیشرفته که در آنها آزمون سراسری با مفهومی که در کشور ما رایج است،وجود ندارد،‌ صحیح باشد ولی در کشور ما قطعاً چنین نیست و بسیاری از داوطلبان آزمون سراسری به اجبار وارد رشته‌ای می‌شوند که انتخاب و علاقه واقعی آنها نیست.  با این وصف برای اینکه سوال را پاسخ دهم باید بگویم که در هنگام انتخاب رشته در سال ۱۳۵۸ با توجه به رتبه‌ خود به گونه‌ای انتخاب رشته کردم که حتما در تهران و در دانشگاهی معتبر قبول شوم و هیچگونه آشنایی با رشته معدن هم نداشتم.  ولی اگر با تجربه امروز انتخاب رشته می‌کردم اولویت را در ابتدا به رشته تحصیلی و سپس به اعتبار دانشگاه و محل تحصیل می‌دادم.  به هر تقدیر از انتخاب مهندسی معدن به عنوان رشته‌ی تحصیلی خودم راضی هستم و اعتقاد دارم که معدن هرگز رشته ضعیفی نیست و به زبان محاوره از برخی رشته‌های دیگر در دانشکده‌های مهندسی حتی مهندسی‌تر است، اگر ضعفی هست مربوط به خود ماست.  با مراجعه به فرهنگ لغات در می‌یابیم که واژه engineering به معنای هنر یا علم کاربرد عملی علوم محض مانند فیزیک، شیمی، بیولوژی و غیره می‌باشد و در حقیقت ریشه آن به کلمه‌هایی مانند enginour و ingenium به معانی نبوغ و خلاقیت و توانایی (و نه موتور) برمی‌گردد.  به این ترتیب رشته مهندسی معدن همانطور که قبلا نیز گفته شد رشته‌ای به مفهوم واقعی کلمه مهندسی است که در آن از تمامی علوم پایه و محض ریاضی، فیزیک،‌ شیمی و زمین‌شناسی به طور عملی استفاده می‌شود و به همین دلیل به نظر من از جذاب ترین رشته‌هاست.  امیدوارم بیان این نکته سبب آشنایی عمقی تر دانشجویان با مفهوم واژه مهندسی گردد و بیش از پیش در جهت پیشبرد و شناساندن رشته خود به جامعه تلاش نمایند.

 

 

وضعیت کنونی این رشته را در کشور چگونه می‌بینید؟

 

به نظر من خوب و امیدوار کننده است.  حقیقت انکار ناپذیر این است که برای پیشرفت و توسعه صنعت کشور، مسئولین می‌باید به زیر ساختهای لازم در این مورد توجه کنند که معدن یکی از اصلی‌ترین آنهاست.  در سالهای اخیر با توجه به سرمایه‌گذاریهایی که در بخش اکتشاف (مانند اکتشاف ذخایر طلا) در نقاط مختلف کشور شده است معادن جدید شکل می‌گیرند که بهره‌ برداری از آنها نیازمند برنامه‌ ریزی و سرمایه‌گذاریهای کلان می‌باشد.  سرمایه‌های معدنی در کشور ما هنوز گنج‌هایی نهفته و دست نخورده هستند که به هنگام لزوم می‌باید به صورت صحیح و علمی از آنها در توسعه صنعتی کشور استفاده گردد.  بی تردید منابع انسانی متخصص در این رشته مسئولیت اصلی در این رابطه را به عهده دارند.

 

 

با توجه به اینکه هم اکنون بیشتر دغدغه ی دانشجویان این رشته، موقعیت شغلی آن می‌باشد، لطفاً در این باره کمی توضیح دهید.

 

نگرانی و دغدغه در خصوص اشتغال پس از دانش آموختگی موضوعی است فراگیر که همه دانشجویان در تمامی رشته‌ها با آن مواجه هستند.  با توجه به نیاز واقعی و روزافزون جامعه به مواد اولیه‌ای که می‌باید توسط بخش معدن تامین گردد، نگرانی دانشجویان رشته معدن می‌تواند تا حدی بی‌مورد باشد.  فعالیتهایی که در بخش معدن صورت می‌گیرد اساس و زیر‌بنای پیشرفت جوامع صنعتی به شمار می‌رود و به همین دلیل نه تنها برای مهندسین معدن بلکه برای بسیاری از رشته‌های دیگر اعم از مهندسی و علوم نیز ایجاد اشتغال می‌کند (برای مثال معادن مس سرچشمه، چادرملو، گل‌گهر و صنایع وابسته به این معادن و صنایع کانیهای غیر فلزی مانند سیمان و سرامیک را در نظر بگیرید).  بنابراین، از دانشجویان معدن می‌خواهم نه تنها به اشتغال خود فکر کنند، بلکه دغدغه کار‌آفرینی برای دانشجویان رشته‌های دیگر مهندسی نیز را داشته باشند.  به نظر من با توجه به اینکه دانشجویان معدن در طول تحصیل خود دانشهای تئوری و عملی متنوعی را فرا می‌گیرند، می‌توانند در زمینه‌های شغلی مختلفی که مرتبط با مهندسی معدن هستند مانند اکتشاف، استخراج و فرآوری و زمین‌شناسی در بخش خصوصی یا دولتی وارد شوند.  البته با رقابتی که برای دستیابی به شغل بهتر وجود دارد،‌ طبیعتاً دانشجویان باید از هم اکنون آمادگی لازم جهت این رقابت را با تلاش بیشتر در هنگام تحصیل در خود ایجاد کنند.

 


 
comment نظرات ()
 
 
خبر! خبر!
نویسنده : MiningGroup - ساعت ۱٠:٤۳ ‎ق.ظ روز ۱۳۸۳/٧/۱۸
 
رييس اداره صنايع و معادن کاشان در گفتگو با ايرنا گفت: هم اکنون ۳۲ معدن در اين شهرستان مجوز بهره برداری دارد و عمده ترين معادن کشف شده اين شهرستان سنگهای تزيينی، مرمر، تراورتن سفيد و ليمويی ،گرانيت و معادن باريت و سولفات سديم و سنگ گچ است.
«اکبر شجري» ميزان اشتغال زايی بخش معادن کاشان را ۵۰۰ نفر ذکر کرد و افزود: حجم سرمايه گذاری اين بخش ۳۵ ميليارد ريال است که عموما توسط بخش خصوصی انجام گرفته است.
وی در ادامه، خواستار تعامل بيشتر بين بخش صنعت و مراکز علمی، تحقيقاتی شد و افزود: تعامل بين اين مراکز باعث افزايش کيفيت محصولات توليدی و بازدهی سرمايه می شود.
منبع:روزنامه جام جم،پنج شنبه ۱۶ مهرماه ۸۳

از همراهی شما متشکريم.
 
comment نظرات ()
 
 
كانسار مس و كبالت لاجوردي قمصر كاشان:
نویسنده : MiningGroup - ساعت ٩:۳٥ ‎ب.ظ روز ۱۳۸۳/٧/۱۳
 

موقعيت جغرافيايي :

اين كانسار در فاصله 35 كيلو متري جنوب غربي كاشان است .

 

زمين شناسي عمومي منطقه :

كهن ترين سنگهاي شناخته شده در منطقه به دوره ائوسن با ليتولوژي انواع پيروكلاستيك ، گدازه هاي بازيك ، توف ، ماسه سنگ ، كنگلو مرا و آهك دولوميتي وابسته است .

سپس آهكهاي تيره رنگ بر روي اين سنگها و پس از آن روي اين آهكها ،‌‌ اهكهاي ريفي سفيد رنگ جاي مي گيرند .

شماري گسله با روند كلي شمال غرب – جنوب شرق ، و با شيبهاي گوناگون ، مجموعه گسله ها و شكستگيهاي اصلي منطقه را مي سازند . كانسارهاي باريت درين و آهن نياسر و شماري ديگر از كانسارهاي كوچك مس از عمده ترين كاني سازهاي اين منطقه اند .

 

كاني سازي مس و كبالت لاجوردي قمصر كاشان :

كاني سازي درون رگه اي اصليو شماري رگه فرعي در بين لايه آهكها و يا در همبري توده نفوذي با سنگهاي آهكي رخ داده است .

طول رگه اصلي 21 متر و ميانگين پهناي آن 5/2 تا 3 متر و در برخي جاها تا 10 متر هم مي ارسد . كانيهاي اصلي و عمده آهن رگه ياد شده ، به ترتيب : مگنتيت ، هماتيت و پيريت و در بخشهايي محدود ليمونيت ، و كانيهاي مس آن از نوع كالكوپيريت و در بخشهاي سطحي از نوع مالاكيت و آزوريت است . كاني كبالت تنها دز بخشهاي رويي و منطقه اكسيده به صورت اريترين به رنگ صورتي روشن تا صورتي تيره با چشم غير مسلح ديده مي شود . از ديگر كانيهاي فرعي رگه ، مي توان كلسيت ، كوارتز ، پيروكسن ، امفيبول و كلريت را نام برد .

 

 

 

آشنايي با معادن ديگر كاشان در راه است .


 
comment نظرات ()
 
 
کمی هم از مس بگوييم :
نویسنده : MiningGroup - ساعت ۱٠:۱٦ ‎ق.ظ روز ۱۳۸۳/٧/۱۱
 

مس در ساختمان بلورين 250 كاني مي نشيند . ولي تنها شماري اندك از آنها از نظر اقتصادي اهميت دارند . در اين ميان ، كاني هايي مانند : كالكوپيريت ، كالكوسيت ، كولين ، بورنيت ، مس طبيعي ، مالاكيت و آزوريت ، فراوانترين كاني هاي اصلي مس هستند . در فرآيند پيدايش ، اكسيداسيون و انباشتگي دوباره مس ، كاني هاي مس نظم خاصي مي گيرند . به گونه اي كه وجود يك كاني مي تواند مبين وقوع يكي از پديده ها در زون خاص باشد .

كاني هاي زون هيپوژن شامل : كالكوپيريت ، بورنيت ، تترا‍ئدريت ، بورتونيت و انارژيت كه عوامل دروني و فشار و دما سبب پيدايش انها مي شوند .

كاني هاي زون سوپرژن از محلولهاي حاصل از شستشوي كاني هاي هيپوژن ، بدست مي آيند . اين كانيها عبارتند از : كالكوسيت ، كوليت و بورنيت .

كانيهاي زون اكسيدي بر اثر اكسيداسيون كانيهاي زون هيپوژن و زون سوپرژن به وجود مي آيند . اين كانيها عبارتند از : مالاكيت ، آزوريت ، كوپريت ، تنوريت ، مس طبيعي ، كريزوكولا .

بنابر اين بخي از كانيها مي توانند هم به زون هيپوژن و هم به زون سوپرژن تعلق داشته باشند . مانند : كالكوسيت و بورنيت .

 

از توجه شما متشكريم .


 
comment نظرات ()
 
 
معرفی يک سايت :
نویسنده : MiningGroup - ساعت ٩:٢٩ ‎ب.ظ روز ۱۳۸۳/٧/٦
 

از اينکه به اين وبلاگ سر می زنيد ، متشکرم . اينبار قصد داريم تا سايتی را که توسط آقای عليرضا وليان ، دانشجوی سال دوم رشته مهندسی معدن طراحی گرديده است ، به شما معرفی کنيم .

اين سايت حاوی عکسهايی است که دانشجويان در بازديد خود در ارديبهشت ماه گذشته ، از معادن چغارت ،‌ چادر ملو ،‌ کوشک و فسفات اسفوردی تهيه کرده اند و در قسمت ويژه فعاليت های علمی سايت دانشگاه کاشان قابل دسترسی است  .  

در اين سايت همچنين می توانيد اطلاعاتی نظير موقعيت جغرافيايی اين معادن را نيز بيابيد .

 

اميدواريم باز هم شاهد چنين فعاليتهايی از طرف دانشجويان باشيم .

 

منتظر نظرات شما در مورد اين سايت هستيم .

 


 
comment نظرات ()
 
 
 
نویسنده : MiningGroup - ساعت ٥:٠٩ ‎ب.ظ روز ۱۳۸۳/٧/٢
 

به نام خدا .

 

سلا م . به وبلاگ مهندسي معدن خوش آمديد . اين وبلاگ ، توسط دانشجويان معدن دانشگاه كاشان ، طراحي شده است . سعي ميكنيم در اين وبلاگ ، شما را با اساتيد گروه معدن دانشگاه ، فعاليتهاي علمي دانشجويان و نيز معادن مهم و فعال اطراف كاشان ، از جمله معدن درين و...، آشنا كنيم  . 

اميدواريم  مطالب اين سايت مورد توجه شما دوستان قرار گيرد و شاهد پيشرفت علمي و پر بار تر شدن آن باشيم .

 

در پايان ، از دوست عزيز و ارجمندمان ، جناب آقاي سيد حسين رحيمايي ، دانشجوي سال آخر مهندسي معدن ، كه به ما در ايجاد اين وبلاگ ، كمكهاي فراواني نمودند ، صميمانه تشكر و قدرداني مينماييم و اميدواريم همواره موفق و پيروز باشند .


 
comment نظرات ()